Ogromna ilość firm decyduje się na oprogramowanie specjalistyczne. Wynika to z potrzeby usprawnienia procesów oraz uporządkowania danych w firmie. W takiej roli najlepiej sprawdza się system ERP dla firmy, który daje szerokie możliwości współpracy pomiędzy poszczególnymi działami i sprawny przepływ informacji.
System ERP — czym jest?
System ERP dla firm jest oprogramowaniem komputerowym, którego nazwa pochodzi od angielskiego Enterprise Resource Planning, które oznacza Planowanie Zasobów Przedsiębiorstwa. Dzięki niemu można stworzyć interaktywne środowisko i połączyć ze sobą wszystkie procesy zachodzące w organizacji.
Taki rodzaj oprogramowania zaliczany jest do oprogramowania specjalistycznego. Wspiera on działania przedsiębiorstwa w zakresie zarządzania i organizacji procesów biznesowych. Wsparcie systemu obejmuje wszystkie istotne działy w przedsiębiorstwie, m.in. księgowość i finanse, administrację i dział personalny, sprzedaż, zakupy, marketing, magazyn, produkcję i inne ważne działy, w zależności od rodzaju przedsiębiorstwa.
Cel działania systemu ERP?
System ERP obecnie pełni bardzo ważną funkcję w firmach i ciężko wyobrazić sobie firmę funkcjonującą bez takiego rozwiązania. Podstawowe cele systemu ERP to:
– integracja działań organizacji,
– usprawnienie przepływu informacji,
– uproszczenie procesów.
Podstawową zaletą ERP jest fakt, że każdy pracownik przedsiębiorstwa, mający dostęp do ERP, ma tym samym dostęp do wszelkich informacji na bieżąco.
Obecnie praktycznie każdy system ERP dla firm jest oparty na połączeniu z internetem. Dzięki temu możliwy jest dostęp do niego za pośrednictwem przeglądarek internetowych. Co więcej, uzupełniony jest o narzędzia CRM do zarządzania kontaktu z klientami, a nawet tworzenia witryn internetowych.
Struktura systemu ERP
System ERP ma na celu zintegrowanie wszystkich obszarów przedsiębiorstwa, ale jest jednocześnie przejrzysty i intuicyjny. Podzielony jest on na poszczególne działy, które odznaczają się różnymi możliwościami. Inne funkcjonalności ma dział związany z finansami i księgowością, a inne dział powiązany z magazynem.
Pomimo podziału na odpowiednie działy i pogrupowania informacji, system pozwala na dostęp do danych wprowadzanych przez inne działy. Oczywiście obejmuje to te dane, które potrzebne są do funkcjonowania kolejnych. Dzięki temu usprawnia to przepływ informacji oraz ogranicza konieczność ponownego wprowadzania informacji do systemu.
Artykuł powstał w oparciu o materiały znalezione na BSCC.com.pl