Przesyłanie maili, to jedna ze sztandarowych form komunikacji z potencjalnym klientem. Popularność mediów społecznościowych i ich komercjalizacja sprawiły, że ludzie poczuli się przytłoczeni masowymi informacjami i uporczywymi reklamami, które pojawiały się niemalże w każdym poście. Wszystko to sprawiło, że komunikacja za pośrednictwem elektronicznej skrzynki pocztowej wraca do łask. Przede wszystkim dlatego, że przy pomocy skrzynki e-mail, łatwiej filtrować i selekcjonować treści i komunikaty. Chcemy być informowani wyłącznie o tym, co nas interesuje, a nie o wszystkim wokół. Z perspektywy przedsiębiorcy, czy osoby prowadzącej inny rodzaj działalności, na przykład charytatywnej, ważne jest budowanie bazy odbiorców naszych działań. Lista mailingowa jest przy tym niezwykle przydatnym narzędziem.
B2C a B2B – różnice
Chęć zainteresowania klientów swoją ofertą jest kwestią oczywistą. Relacje pomiędzy firmami a konsumentami opisuje pojęcie B2C (ang. business to customer). Są to wszelkie działania związane z marketingiem, obsługą sprzedaży i feedbackiem. Tworzenie bazy maili i ich treści dla realizacji działań w przestrzeni B2C różni się od komunikacji z aktualnymi i potencjalnymi kontrahentami. Potencjalni klienci sami wyrażają chęć i zgodę na przystąpienie do newslettera, zazwyczaj wypełniając stosowne pole na stronie internetowej bądź przystępując do programu lojalnościowego. Często za pośrednictwem przycisku CTA (ang. call to action). E-maile kierowane do potencjalnych klientów powinny zatem odwoływać się do emocji, wzbudzać zainteresowanie. Za pośrednictwem tego narzędzia, możemy wysyłać zarówno rabaty, jak i zaproszenia na interesujące webinary czy odnośniki do ciekawych wpisów blogowych. Budowanie relacji z klientem powinno odbywać się stopniowo, by nadmiar wiadomości nie przyniósł odwrotnego skutku. Mailing w przestrzeni B2B (ang. business to business) ma na celu pozyskanie klientów biznesowych bądź partnerów do współpracy. Działania marketingowe mogą być zatem elementem firmowej korespondencji. Różnica w budowie komunikatów dla B2C i B2B jest zasadnicza. Korespondencja biznesowa otwierana jest przeważnie w godzinach pracy, a to oznacza, że użytkownik skrzynki e-mail ma zwykle ograniczony czas na zapoznanie się z treścią otrzymanego komunikatu. Musi być on zatem zwięzły oraz przedstawiać konkretne i atrakcyjne treści dla danej branży. Komunikaty kierowane do przedsiębiorców powinny nie tylko odwoływać się do ich emocji, ale wskazywać korzyści, jakie niesie z sobą podjęcie konkretnego działania, które mu oferujemy.
Dlaczego warto tworzyć listę mailingową?
Zarówno klient, jak i potencjalny partner biznesowy, kierują się w swoich wyborach emocjami. Jednak w przypadku B2B, na decyzjach partnera biznesowego ciążą również kwestie związane z celami organizacji. Lista mailingowa obejmująca partnerów biznesowych powinna być zatem przemyślana. Nasza oferta musi odwoływać się do celów i potrzeb organizacji, w krórych są zatrudnieni nasi odbiorcy. Jeżeli produkujemy kosmetyki naturalne, naszym partnerem nie zostanie firma produkująca części samochodowe. Baza kontaktów nie może być zbiorem przypadkowych adresów. Staranne przygotowanie listy mailingowej i dbanie o jej porządek to oszczędność czasu i gwarancja, że nasze działania marketingpwe trafiają do odpowiedniej grupy.