Nawet najlepszy produkt nie sprzeda się, jeżeli nie trafi do świadomości konsumentów. Poza tym, że potencjalni odbiorcy się o nim dowiedzą, muszą jeszcze zechcieć wydać na niego swoje ciężko zarobione pieniądze. Przekonanie ich do tego nie byłoby może takie trudne, gdyby nie silna konkurencja obserwowana w większości branż. Od dawna już nie wystarczy przedstawić zalet korzystania z danego produktu.
Teraz trzeba się napracować, aby spośród wielu podobnych wyrobów klienci zechcieli wybrać właśnie tę konkretną propozycję. Nie jest łatwo, o czym zaświadczy zapewne każdy specjalista z zakresu marketingu. Taka osoba zajmuje się między innymi pozycjonowaniem produktu. W największym skrócie polega ono na budowaniu oraz umacnianiu pozycji danego produktu na rynku.
Oddziałuje ona nie tylko na zainteresowanie konsumentów oraz wskaźniki sprzedaży, ale także na wizerunek całej marki producenta. Pozycjonowanie produktu powinno być zatem przemyślane i realizowane dokładnie według wytycznych. Nie ma tu zbyt wiele miejsca na błędy, ponieważ nawet najmniejsze pomyłki przekładają się czasami na ogromne straty.
Jak pozycjonować produkt?
Wiele zależy tu od strategii przyjętej przez daną firmę. Niektórzy producenci decydują się walczyć o klientów za pośrednictwem ceny. Co ciekawe, nie zawsze musi być ona najniższa na rynku. Istnieją bowiem grupy konsumentów, które nie szukają oszczędności. Stawiają natomiast na jakość i prestiż. I choć wysoka cena nie zawsze jest ich realnym gwarantem, to jednak tak właśnie bywa najczęściej postrzegana. Dlatego nie wszystkie marki pozycjonują swoje wyroby jako najtańsze.
Wielu producentów stawia na jakość i taka strategia również się często sprawdza. Kolejnym sposobem na efektywne pozycjonowanie produktu, kreowanie jego rozpoznawalności oraz silnej pozycji w danym sektorze, jest podkreślanie jego unikatowej cechy. Może być to innowacyjność, nawiązanie do młodzieżowego charakteru czy podkreślenie solidności. Istotne jest to, aby podkreślić swoisty znak rozpoznawczy danego wyrobu.
Wyróżnić go na tle innych i pokazać konsumentom, że właśnie tego produktu potrzebują. A przynajmniej dzięki niemu zyska ich wizerunek. Tak naprawdę wszystko sprowadza się do tego ostatniego. Ludzie chcą być postrzegani w konkretny sposób, nie tylko przez innych, ale również przez samych siebie. Budowaniu wizerunku służy właśnie kupowanie określonych rzeczy. Wyrobów, które mają pokazać, co jest dla danej osoby istotne. Może być to jakość, klasa i elegancja, ale również ekologia bądź oszczędność.