Skuteczne pozycjonowanie to podstawowe działanie marketingowe w sieci i nie bez powodu większość osób związanych z branżą e-commerce uznaje je za najważniejsze. Polega na sukcesywnej poprawie widoczności witryny w przodującej wyszukiwarce w Polsce, Google. Każda witryna dostępna w sieci ma przez algorytm Google pozycję ustaloną z góry na podstawie wielu parametrów i szczegółowych danych, dlatego tak ważne jest, aby spełnić dosłownie wszystkie wymagania – łącznie z tymi, które z pozoru wydają się mało istotne. Każdy internauta przeszukuje sieć w podobny sposób – najpierw wpisuje wybrane przez siebie zapytanie w pole wyszukiwania Google, które po wciśnięciu klawisza Enter sprawdzi całą swoją bazę i w przeciągu kilku milisekund wyświetli wyniki w postaci listingu. To kluczowy moment – zazwyczaj internauta znajduje odpowiedź na swoje pytanie już w pierwszych wynikach. W przypadku niszowych zapytań odpowiedź powinna znaleźć się na kolejnych dwóch podstronach SERP (Search Engine Results Page). W efekcie żadna strona WWW na dalszych pozycjach nie generuje wartościowego ruchu, na którym można oprzeć swoją działalność. Warto to zmienić i wykorzystać skuteczne pozycjonowanie stron.
Skuteczne pozycjonowanie w sieci – trzy etapy działań SEO
W pozycjonowaniu liczy się precyzja, dlatego pozycjonerzy chcąc w pewnym stopniu sprecyzować swoją pracę, podzielili ją na trzy równie istotne etapy. Pierwszy to audyt SEO, który służy jako wstępna analiza witryny. Dzięki niej można opracować całą strategię działania w ujęciu krótko- i długofalowym, jak i przekazać przedsiębiorcy cenę za usługę. Drugim etapem są działania on-site, które polegają już na modyfikacji całego kodu źródłowego pod kątem wymagań algorytmu Google. Proces ten jest najbardziej wymagający, dlatego może zająć nawet kilka miesięcy w przypadku witryn rozbudowanych i popularnych. W ostatnim etapie, off-site, chodzi w głównej mierze o zbudowanie jak największej bazy backlinków. Skuteczne pozycjonowanie polega na zrealizowaniu wszystkich kroków w prawidłowy sposób.
Komu zlecić pozycjonowanie, aby było wysoce skuteczne?
Z reguły proces pozycjonowania realizują agencje SEO, które zatrudniają w swoich zespołach setki osób o ogromnej wiedzy w wybranym temacie, tj. w zakresie pozycjonowania, redagowania tekstów lub wprowadzania zmian w kodzie źródłowym witryny. Dzięki temu każdy pracownik precyzyjnie wykonuje swój wąski zakres obowiązków. Co to oznacza? Pewne wyniki i wysoką efektywność przy zachowaniu indywidualnego podejścia do konkretnej realizacji.
Część przedsiębiorców, głównie w celu pewnych oszczędności, decyduje się jednak na skorzystanie z usług freelancerów. Są to zazwyczaj pojedyncze osoby, które samodzielnie realizują cały proces. To zaleta w kontekście kosztów, lecz ogromna wada w kontekście wyników. Z reguły jedna osoba nie ma odpowiednio dużej wiedzy na temat wszystkich działań związanych z pozycjonowaniem, przez co poszczególne etapy są realizowane powierzchownie i bez odpowiedniego zaangażowania.